Racewinner méterszámláló árlista
Racewinner 2006 készülék:
Racewinner 2009 készülék:
Racewinner 2012 készülék:
Plussz kijelző a Racewinner 2009 és Racewinner 2012 modellekhez:
Univerzális fémházas forgás jeladó:
Speciális km spirál meghajtáshoz csatlakozó jeladó (járműtípus specifikus):
Megrendelés és további információ a 30/9329-329-es számon.
" RACE WINNER 2006"
Használati útmutató
A Racewinner 2006 típusú méterszámláló készülékhez
A Racewinner 2006 készülék kifejezetten a járműsportok azon fajtáihoz lett kifejlesztve, ahol a navigáció során szükség van a pontos és gyors távolságmérésre. Ezt a funkciót a mai technika mellett nem lehet megvalósítani GPS alapú rendszerekkel.
A készülék elsősorban az itinerrel segített verseny típusokon nyújt elengedhetetlen segítséget, mint például az off-road, vagy a tereprallye, de például az oldtimer túrákon is jól használható eszköz.
A készülék 10x5x2 cm-es mérete lehetővé teszi, hogy bármely műszerfalon helyet találjunk számára és csupán 80 grammos tömegével egy egyszerű kétoldali ragasztócsíkkal is kiválóan rögzíthető. A készülék csepp és porálló tokozásával és rázkódásálló felépítésével megbízható társ a legzordabb körülmények közt is.
14 mm-es kijelzője erős fényű LED számlapon jól láthatóan jelzi az aktuális értékeket.
Minden újonnan megvásárolt készülékhez 1 év garancia és folyamatos szervizháttér párosul.
A készülékkel mérhető és megjeleníthető adatok:
- Távolságmérés (RÉSZTÁV) méteres pontossággal megállítható funkcióval
- Sebesség mérés (AKTUÁLIS SEBESSÉG) Km/óra
- Idő visszaszámláló funkció (STOPPER) beállítható értékről visszaszámláltatható és megállítható.
- Etapidő, vagy speciálidő mérő stopper funkció (RÉSZIDŐ) másodperc alapú méréssel, megállítható és nullázható funkcióval.
- Futamidő (ÖSSZIDŐ) mérése külön zónában.
A nyomógombok:
- Nyomógomb „PRO”
- Nyomógomb „STOP”
- Nyomógomb „FEL”
- Nyomógomb „DOWN”
- Nyomógomb „0-zó gomb”
Funkciója: A kalibráció elfogadása, vagy a mérés újraindítása (nullázás)
A készülék beüzemelése:
Bekapcsolás- A készülék előlapján az „STOP” és az „FEL” gombok egyidejű lenyomásával indítható az eszköz. Ha túl gyorsak voltunk, előfordulhat, hogy a kijelzőn villogó karakterek jelennek meg. Ezt az állapotot a „STOP” gomb újbóli megnyomásával szüntethetjük meg. Amennyiben a készülék számlapja 3 db nullát mutat, az a bekapcsolás utáni alaphelyzetet jelenti.
Kalibrálás- A készülék kétféle kalibrálási lehetőséggel is beállítható, aszerint, hogy melyik megoldás a kézenfekvőbb. Bármelyik módszer alkalmazása felülírja az előző beállítási értéket.
- Manuális kalibráció: A készülék „ PRO” gombját megnyomva megjelenik egy „L” betű és mellette valamilyen 3 számjegyből álló érték. Ez a három számjegy azt fejezi ki, hogy a készülék jeladójától érkező két jelimpulzus között a jármű hány centimétert haladt előre. A műszer előlapján egy piros LED visszajelző található, amely a beérkező jelimpulzusok hatására felvillan. Ilyenkor nincs más dolgunk, minthogy az előregurított jármű két LED felvillanás közt megtett útját lemérjük egy mérőszalaggal és ezt a készülék „FEL” vagy „LE” gombjaival beállítsuk az „L” értékének. Ezzel a módszerrel egy garázsban is elvégezhetjük a beállítást mindenféle segédeszköz nélkül.
- Automata kalibráció Etalon kilométer alapján: Ezt a műveletet akkor tudjuk elvégezni, ha rendelkezésünkre áll egy 1000 méteres előre kijelölt útszakasz. Elsőként a járművünkkel a szakasz kezdőpontjára állunk és ezután a készülékünk „PRO” gombját addig tartjuk nyomva, míg a kijelzőn a „P000” felirat meg nem jelenik. Ekkor a járművel elindulunk az 1 kilométeres távon egészen a végpontjáig haladva. Közben a műszer szorgalmasan számolja a beérkező jelimpulzusokat. A táv végénél megállva nincs más dolgunk, mint a készülékhez tartozó „NULLÁZÓ” gombot megnyomni és a műszer automatikusan kiszámolja és beállítja az új kalibrációs értéket, amit kis ideig meg is jelenít a kijelzőn „Lxxx” paraméter formájában. Majd visszaáll a mérési üzemmódba. A szakaszon visszafelé haladva már ellenőrizhetjük is a beállítás pontosságát.
A két beállítási üzemmód valamelyikének elvégzése után a készülék már üzemkész állapotban van.
- A távolságmérés közben szükségünk lehet arra, hogy megállítsuk a szakasz mérését pl. a jármű elakadása miatti kerékkipörgéskor. Ilyenkor lehetőség van a mérés szüneteltetésére olyan módon, hogy az előlap „STOP” gombját egyszer megnyomjuk. Ekkor a kijelző villogni kezd és a beérkező jelekről nem vesz tudomást, így nem is számol tovább. A mérés folytatását egy újabb „STOP” gomb lenyomásával aktiváljuk.
- A készülék két zónás időmérővel is rendelkezik, amelyek másodperc alapon számlálják az eltelt időt, egymástól függetlenül.
- Az első időmérő zónát a „FEL” gomb egyszeri lenyomásával érjük el. Ez a „Futamidő” mérő funkció, amely a bekapcsolás utáni első „STOP” gomb lenyomásától számol a kikapcsolásig. A „STOP” gomb ismételt lenyomásával megállítható a mérés, de nem nullázható.
- A második időmérő zónát a készülék „FEL” gombjának kétszeri megnyomásával érjük el. Ez a funkció is ugyanúgy működik, mint az előző, de menetközben bármikor nullázható a „Nullázó” gombbal. Így ez a menü alkalmas ETAP idő, vagy SPECIÁL idő ellenőrzésére is.
- Az időzítő funciót a készülék”LE” gombjának egyszeri megnyomásával érhetjük el. Ennél a menüpontnál lehetőség van az idő visszaszámoltatásra egy általunk előre beállított értékről. Célja egy meghatározott időkeret lejártának a figyelemmel kísérése pl. SPECIÁL idő, TRIAL időmérés. A funkció aktiválásával a készülék folyamatosan az előre beállított értékről számol visszafelé nulláig, majd azt újra kezdi. Az újrakezdést mi is bármikor elindíthatjuk a „Nullázó” gomb megnyomásával. Az időkeret beállítását a „PRO” és a „STOP” gombok egyidejű megnyomásával kezdjük. Ekkor a kijelzőn a „P_xx” jelenlegi beállított érték jelenik meg, amit a „FEL” és „LE” gombokkal tetszőlegesen változtathatunk. A beállított értéket a „Nullázó” gombbal rögzítjük.
- A sebességmérő funkció is hasznos része lehet fedélzeti eszközünknek, mivel sok esetben a gyári „km órák„ nagymértékű eltérést mutatnak a megváltoztatott áttétel, vagy gumiméret miatt. A menüből elérhető sebességmérő mindig pontos értéket mutat, mivel az szorosan illeszkedik a kalibrációs beállításokhoz. Ennek a funkciónak az elérése a „LE” nyomógomb kétszeri megnyomásával lehetséges. Ekkor a kijelzőn a „H-xx” érték olvasható, amit a készülék 1.5 másodpercenként frissít.
- Az eddig leírt menüpontok a készülék alapállapotából érhetőek el, ami azt jelenti, hogy a készülék kijelzőjén 3 db nulla, vagy valamely méterben mért távolság érték látható. Más esetekben a gombok többféle funkciója mást eredményezhet!
- A méterszámláló funkció működése alatt az összes többi menüpont is számol a háttérben, befolyásolni a mérésüket viszont csak a menüben rálépve lehet (újraindítás, nullázás, megállítás,beállítás).
- A készülék kikapcsolása a „STOP” és az „LE” gombok egyidejű lenyomásával lehetséges.
- A készülékhez kivezetései között lehetőség van külső nullázó (CLEAR) gomb csatlakoztatására is. Ezt a kábelt a készülék számozott kábelvégeinél a 4-es és 2-es kábelekre kötjük és záró impulzusra történik az érték törlése(nullázás).
Felhasználói kézikönyv
A Racewinner 2009 típusú méterszámláló készülékhez
A Racewinner 2009 készülék nem csupán egy egyszerű méterszámláló készülék, hanem egy univerzális rally és off-road computer, amely képes több funkciót egyesítve segíteni használóit a járműnavigáció terén.
Alkalmazása túlmutat a sportágakon, egyre gyakrabban használják a mezőgazdaságban és az iparban is olyan helyeken, ahol a távolságmérés, vagy a hosszmérés megvalósítható ezen készülékparaméterekkel is és lényegesen olcsóbb a már bevezetett céleszközöknél.
Megalkotásával egy komoly és versenyképes alternatívát kívántunk létrehozni a hasonló készülékek piacán, amelyek általánosságban sokszor megbízhatatlannak, drágának, vagy javíthatatlannak bizonyultak tesztjeink során. Célunk a felhasználók elvárásainak kielégítése a lehető legmagasabb fokon.
A készülék fejlesztése és tesztje folyamatos, így annak kivitelezésében és programozásában a beérkező visszajelzések alapján apróbb változtatások észlelhetők a termékeken időről-időre.
A készülékkel mérhető és megjeleníthető adatok:
- Távolságmérés (RÉSZTÁV) méteres pontossággal megállítható és visszaszámláltatható funkcióval
- Sebesség mérés (AKTUÁLIS SEBESSÉG) Km/óra
- Idő visszaszámláló funkció (STOPPER) beállítható értékről visszaszámláltatható és beállítható hangriasztással is aktiválható.
- Teljes futamidő mérő funkció (ÖSSZIDŐ) másodperc alapú méréssel.
- Etapidő, vagy speciálidő mérő stopper funkció (RÉSZIDŐ) másodperc alapú méréssel
- Átlagsebesség mérő funkció az össztávra vetített átlagsebesség mérésével (ÁTLAGSEB) Km/óra
- Összes megtett távolság mérése (ÖSSZTÁV) 0.1 Km osztással.
- Időóra az aktuális pontos idő kijelzésével (ORA) másodperc alapon.
Az alapkészülék előlapja:
- Nyomógomb „CLEAR”
- Nyomógomb „PGM”
- Nyomógomb „UP”
- Nyomógomb „DOWN”
- Nyomógomb „ ENTER”
A készülék beüzemelése:
Bekapcsolás- A készlék előlapján az „ENTER” és az „UP” gombok egyidejű lenyomásával indítható az eszköz.
Beállítás- A „PGM” gombot egyszer lenyomva az első beállítási menübe lépünk amit a kijelző felső sorában megjelenő „BEÁLLÍTÁS” felirat is jelez.
- Az alsó sorban elsőként megjelenő érték az aktuális kalibrációs érték, „Osztas” aminek alapján a készülékünk kiszámolja a megjelenítendő adatokat. Ez az érték a kerékátmérő és vagy az áttétel arányában tetszőlegesen beállítható. A megjelenített érték az jelzi, hogy a készülékhez illesztett jeladótól érkező két impulzusjel között a jármű mekkora utat tett meg. Pl. „Osztas 45 cm” kijelzése esetén a jármű 45 centimétert halad két jeladótól érkező impulzus között. Az „UP” és a „DOWN” gombokkal tetszőlegesen változtathatjuk az értéket 1 és 99 között, majd a helyes értéket az „ENTER” gomb lenyomásával rögzítjük a memóriában.
- Ezzel együtt a műszer átlép a következő beállítási menüpontba, amit az alsó sorban kiírt „Egyseg” felirat jelez. Itt az előző menüpontban beállított értékhez az „UP” és „DOWN” gombokkal beállíthatjuk, hogy az milliméteres, centiméteres, vagy X3-centiméteres értéket adtunk meg az előbbiekben. (Ezzel a funkcióval a beállítási pontosságunk 0 - 3 % közötti pontosságot garantál bármilyen járműtípusnál és áttételnél. Egyetlen feltétele, hogy a járművünk jeladójától kevesebb mint 3 méterenként érkezzen legalább egy jelimpulzus.)
- Ezzel együtt a műszer átlép a következő beállítási menüpontba, amit az alsó sorban kiírt „Stopper” felirat jelez. Ebben a menüpontban az idő visszaszámláló stopper kezdőértékét állíthatjuk be amelyről a visszaszámlálást szeretnénk indítani, ha arra szükségünk lesz. Az „UP” és a „DOWN” gombokkal tetszőlegesen változtathatjuk az értéket, majd a helyes értéket az „ENTER” gomb lenyomásával rögzítjük a memóriában.
- Ezzel együtt a műszer átlép a következő beállítási menüpontba, amit az alsó sorban kiírt „Jelzes” felirat jelez. Ebben a menüpontban az előző pontban beállított idő visszaszámláló stopperhez a hangriasztási időt állíthatjuk be amikor a készülék sípolásokkal jelzi a beállított értéknél az idő leteltének közeledtét. Például a stopperben beállított 10 percnyi időhöz beállítjuk, hogy az idő letelte előtt 2 perccel figyelmeztessen a készülék. Ez a funkció az időlimitált pályákon tud nagyon hasznos jelzőként szolgálni. Az „UP” és a „DOWN” gombokkal tetszőlegesen változtathatjuk az értéket, majd a helyes paramétert az „ENTER” gomb lenyomásával rögzítjük a memóriában.
- Ezzel együtt a műszer átlép a következő beállítási menüpontba, amit az alsó sorban kiírt „Hang” felirat jelez. Ebben a menüpontban az idő visszaszámláló stopperhez rendelt hangriasztás hangját tudjuk ki és bekapcsolni. Az „UP” és a „DOWN” gombokkal tetszőlegesen változtathatjuk az engedélyezést, majd az „ENTER” gomb lenyomásával rögzítjük a memóriában.
- Ezt követően a készülék kilép az első beállítási menüből és üzemkész állapotba kerül.
-- A „PGM” gombot kétszer lenyomva az időóra beállítási menübe lépünk, amit a kijelző felső sorában megjelenő „BEÁLLÍTÁS” felirat is jelez.
- Elsőként az aktuális idő Óra értékét írjuk be az „UP” és „DOWN” gombok segítségével, majd az „ENTER” gombbal történt elfogadtatás után a perc értéket is ugyanígy lehet beállítani. Újabb „ENTER” gombbal történő elfogadtatás után a készülék ismét visszatér a mérési üzemmódba.
1000 méteren felvett kalibráció:
A készülékünk másik kalibrálási lehetősége az etalon 1 km-es távon felvett kalibráció, melynek menete a következő.
- Járművünkkel az előre lemért 1000 méteres szakasz kezdőpontjára állunk.
- Készülékünk alapképernyőjéről egy „PGM” majd egy „CLEAR” gomb megnyomásával belépünk a kalibrációs menübe, amit a készülék kijelzőjének alsó sorában a „Kalibral „ felirat jelez.
- Az „Enter„ gomb lenyomása után járművünkkel elindulunk az ezer méteres szakasz végpontjáig, majd elérve azt megállunk. Közben a készülék számolja a beérkezett jelimpulzusokat.
- A szakasz végpontjában megállva megnyomjuk a „CLEAR” gombot és ekkor a készülék automatikusan kiszámolja a kalibrációs értéket és eltárolja a memóriában, majd visszatér az alapképernyőre és akár indulhat is a mérés.
Mérési üzemmód:
A készülék bekapcsolása után az „UP” vagy „DOWN” gombokat lenyomva a készülékünk azonnal a mérési üzemmód képernyőit jeleníti meg, ahol a kétsoros kijelző felső sorában láthatjuk az éppen aktív adatmezőt. Az alsó sorban kiegészítő információkat olvashatunk ugyanekkor.
- Első mérési és egyben alapképernyőnkön a méterszámlálók két alapértéke olvasható, melynek felső sorában a „Resztav”, az alsó sorban az „össz tav” feliratok olvashatók. A résztáv mérés, az aktuális itinerben jelzett szakaszt jelenti, míg az össztáv a teljes útvonal mérésének megjelenítését szolgálja. Ezen a képernyőn a résztáv az aktív mező, mint minden további mérési képernyőn mindig a kijelző felső sora tartalmazza az aktív mezőt, tehát ezt tudjuk a „CLEAR” gombbal nullázni. Mindemellett a készülékbe épített program lehetővé teszi ebben a menüpontban, hogy a készülék számlálását megállítsuk, ( pl. akkor, amikor a kocsink elakad egy sárban és a kerekei kipörögnek). Ezt a műveletet egy „ENTER” gomb lenyomásával tehetjük meg, ekkor a kijelző alsó sorában a „Szlo all” felirat jelenik meg és a készülékünk ekkor figyelmen kívül hagyja a hajtástól beérkező jeleket, így nem számolja a métereket. Ha sikeresen túljutottunk a szituáción, akkor egy újabb „Enter” gomb lenyomásával folytathatjuk a számoltatást, vagy egy másik lehetőségként egy „DOWN” gomb lenyomásával visszafelé számoltathatunk a készülékkel. Ekkor a kijelző alsó sorában a „Tolatas” felirat jelenik meg és a beérkező jelek hatására a készülék visszafelé számol az addig megtett úthosszból. (Ez a funkció jól jöhet, ha például túlfutottunk egy kereszteződésen és nem vettük észre, annak helyét). Kilépni a programból egy újabb „DOWN” gombnyomással, majd visszatérni a rendes méréshez egy újabb „ENTER” gomb megnyomásával tudunk.
- Az „UP” gomb megnyomásával a következő képernyőnk felső sorában az „Akt.seb” felirattal találkozunk és mögötte a megjelenő aktuális sebességünk értéke olvasható, amely mindig a pontos értéket mutatja, hisz az elvégzett kalibráció alapján számolja ki a jármű sebességét. A kijelző alsó sorában a „Resztav” értéke olvasható, de ezt itt nem tudjuk nullázni.
- Az „UP” gomb újbóli lenyomásával egy újabb képernyőn a „Stopper” felirat olvasható a készülék felső sorában, amely az idő visszaszámláló funkció menüpontja. Itt a készülék a korábban általunk beállított értékről számol visszafelé folyamatosan nulláig, majd újra kezdi azt. A „CLEAR” gomb lenyomásával bármikor újra indíthatjuk a visszaszámlálást a kezdőértékről. A mérés az „ENTER” gomb használatával megállítható és elindítható. Ez a funkció az időlimitált pályafeladatok ellenőrzését segíti (pl. Tial, vagy Special pályákon). A kijelző alsó sorában itt is a „Resztav” értéke olvasható, de ezt itt nem tudjuk nullázni.
- Az újbóli „UP” gomb megnyomásával a futamidőmérő funkcióra lépünk, ahol a felső sorban az „össz idö” felirat olvasható. Ezt a számlálást is egy „CLEAR” gomb megnyomásával tudjuk nullázni és újraindítani. A kijelző alsó sorában ekkor a pontos időt jelző óra kerül kijelzésre a „Meres” felirat mögött.
- A következő „UP” gomb lenyomásával egy újabb képernyőhöz jutunk, ahol a felső sorban az ”Etap idö” felirat jelenik meg. Ez az időmérő is hasonlóan működik az előző képernyőnél leírtakkal, de függetlenül számol attól, így alkalmas pl. speciál szakaszok, vagy más pályákon mért időeredmények ellenőrzésére. A „CLEAR” gomb lenyomásával ez is nullázható és újraindítható. A kijelző alsó sorában itt is a résztáv értéke olvasható a „meres” felirat mögött, de ezt itt nem tudjuk nullázni, viszont megállítani, vagy visszaszámoltatni igen.
- Újabb „UP” gomb lenyomásával a következő képernyőn a felső sorban az „Atlagseb” feliratot olvashatjuk és mögötte az össztávra vetített eddigi átlagsebességünk értéke olvasható. A készülék alsó sorában a megtett össztáv értéke kerül kijelzésre, melyhez a felső sor átlagsebessége tartozik.
- Ismételt „UP” gomb lenyomása után a felső sorban az „össz tav” felirat mögött az eddigi megtett teljes távot ellenőrizhetjük és ekkor egy „CLEAR” gomb megnyomásával nullázhatjuk is azt. Ez a nullázás nincs hatással az ekkor az alsó sorban ismét megjelenő résztáv mérésünkre, viszont a futamidő mérőnk (össz idö) a háttérben vele együtt nullázódik.
- A következő és egyben utolsó képernyőnk egy ismételt „UP” gombnyomással érhető el, ahol a felső sorban az időóra kerül kijelzésre az „Ora” felirat mögött, míg az alsó sorban az összes megtett táv (össz tav) értéke olvasható. Újbóli „UP” gomb lenyomásával a készülék visszatér az első alapképernyőhöz.
A készülékhez kiegészítő nagykijelzős modul is csatlakoztatható, amelyhez a rejtett csatlakozót a készülék bal oldalán találjuk. Ezzel a plusz kijelzővel a sofőr is nyomon követheti a készülék adatait. A nagykijelzős modul utólag is beszerezhető a forgalmazóknál.
A készülékhez kivezetései között lehetőség van külső nullázó (CLEAR) gomb csatlakoztatására is. Ezt a kábelt a készülék számozott kábelvégeinél a 4-es és 2-es kábelekre kötjük és záró impulzusra történik az érték törlése (nullázás).
A készülékhez többféle jeladó típus illeszthető, attól függően, hogy milyen lehetőség kínálkozik a jármű által megtett út mérésére. Legegyszerűbb megoldás a mai modern járműveknél (2000 után jellemzően az összes típusnál) meglévő gyári elektromos kilométeróra jeladóról levett jelimpulzusok felhasználása. A régebbi terepjáró járműveknél ez a lehetőség csak egyes típusoknál használható, ezek közül állítottunk össze egy általunk is ismert listát:
Land Rover Discovery II:
Nissan Terrano II.
Nissan Patrol GR.
Toyota Landcruiser 98-
Suzuki Jimny
Suzuki Grand Vitara
Jeep Grand Cherokee
Mitsubishi Pajero 98-
Ha a járművön a hagyományos kilométer spirál található, ez esetben lehetőség van a kilométer órába építeni egy jeladót, vagy a spirál meghajtás közé beszerelni azt.
Ha nincs ilyen lehetőség, akkor a hajtáslánc valamely forgó alkatrészéről kell levennünk a forgásjeleket, amely lehet például egy kardántengely csavar, vagy féltengely csavar, fékdob, féktárcsa perem beköszörülése, váltókihajtásra hegesztett fémbütyök stb. Ezek alkalmazása eseti megoldásként alkalmazandó, hisz sok sportjármű amúgy is alapos átépítésen esett át, így a lehetőségek is eszerint változnak.
A forgás jeladó felszerelésének alapelvei közé tartozik, hogy úgy kell elhelyezni, hogy az a legkevésbé sérülhessen, még extrém körülmények között is. Kerülni kell az olyan tengelyre szerelést, ahol már jelentős kopásból adódó ütés, lógás tapasztalható. Mellőzzük az olyan kardántengelyvéghez szerelést, ahol a tengely hosszirányban elmozdulhat egy csúszkán (bordán). A jeladó típusa szerint beállított légrésnek a használat közben nem lehet jelentős ingadozása, mert az a mérés pontosságát jelentősen befolyásolja. Nem szabad a jeladót a terepváltó előtti közkardánra szerelni, mivel az a módosítható áttételi arány miatt pontatlan lehet.
TÁVOLSÁGMÉRŐ BEKÖTÉS , GYORSPROGRAMOZÁS
Bekötés Számozott 7 eres vezeték esetén
+12 V 1
TEST 2 és a zöld-sárga
+12V kimenet a JELADÓNAK 3
TÖRLÉS (nullázás) 4
JEL BE 5
Háttérvilágítás külső vezérlés 6
A különböző jeladókkal az alábbi módon lehet bekötni a számlálót:
Be-ki kapcsolás OK gombbal együtt megnyomni a UP-bekapcsolás , vagy a DOWN- kikapcsolás gombot .
Programozás : PGM gombot megnyomni –
A kijelzőn az előzőleg beállított érték jelenik meg .
Az UP ill a DOWN gombokkal beállítjuk az egy fordulat (egy impulzus) alatt megtett távolságot , majd az OK gombbal elfogadtatjuk.
Ezután választhatjuk , hogy a beadott érték cm , dm , vagy mm-ben értendő . Szintén az OK gombbal lépünk tovább .
Ezután a kijelzőn a stopper ( visszaszámlálási ) idő jelenik meg , ami a beállítható perc értékét mutatja . Ez szintén a UP és DOWN gombokkal módosítható , 1 perces alapon .
Beállítható még egy második időmérés is .
Hangjelzést kapunk , ha a kijelző felső sorában a stopper jelenik meg és a beállított érték eléri a 000,00 –t
Hangjelzést kapunk , ha a kijelző felső sorában az időmérés van és az idő eléri a beállított értéket . A hangjelzés kikapcsolható a programozás üzemmódban .
1000 méteren felvett mérés :
A PGM gombot megnyomni , és utána a CLEAR gombot nyomni .
A kijelzőn ugyanúgy az aktuális beállított érték jelenik meg . Az OK gombbal elindítjuk a mérést , majd az 1 Km táv végén a CLEAR gombot kell megnyomni . Ezután a készülék kiszámolja az 1 m-hez tartozó osztási értéket és visszaáll a normál mérés üzemmódra .
A bejövő jelek hatására azonnal indul a mérés .
Mérés :
Az UP és a DOWN gombokkal váltjuk a funkciókat
Távolság mérés - m-es alapon
Sebesség mérés - Km/h alapon
Stopper funkció - mp alapon
Teljes futamidő mérés mp alapon
Részidő mérés - mp alapon
Átlagsebesség mérés- Km/h
Teljes út hossz - 0,1 Km
Pontos idő - Óra, perc , mp
A nullázást a CLEAR gombbal végezzük és mindig csak a kijelző felső sorában levő értékre vonatkozik .
A kijelző alsó sorában látható az aktuális állapot , mér vagy áll a számláló
és kijelzi még a fontosabb információkat - távolság , sebesség .
A készülék kiegészíthető külső kijelzővel , ami a doboz jobb oldalán levő aljzatba csatlakozik . a külső kijelző mindig ugyanazt mutatja , mint a belső .
A doboz tömítése IP 20
A készülék a beállított értékeket eltárolja.
Használati útmutató
A Racewinner 2012 típusú méterszámláló készülékhez
A Racewinner 2012 készülék többéves fejlesztőmunka eredményeként jött létre, amelyben a fő szerep a felhasználói visszajelzések és igények kiszolgálása volt a cél. Ez a készülék egy költség hatékony megoldás kínál azoknak, akik megelégednek a legfontosabb funkciókkal, viszont kompakt megoldást kívánnak azok számára.
A készülék elsősorban az itinerrel (roadbook) segített verseny típusokon nyújt elengedhetetlen segítséget, mint például az off-road, vagy a tereprallye, de például az oldtimer túrákon is jól használható eszköz.
Ideális jól látható és kezelhető eszköz továbbá egyéb úthossz mérések alapján történő járműves munkavégzéseknél (mezőgazdasági gépek, útkarbantartó gépek, tekercselő berendezések stb.)
A készülék 100x55x45 mm-es mérete lehetővé teszi, hogy bármely műszerfalon helyet találjunk számára és 140 grammos tömegével egy egyszerű kétoldali ragasztócsíkkal is kiválóan rögzíthető. A készülék csepp és porálló tokozásával és rázkódásálló felépítésével megbízható társ a legzordabb körülmények közt is.
25x72 mm-es kijelzője vörös fényű LED számlapon kitűnő láthatósággal jelzi az aktuális értékeket.
A készülékhez opcióként rendelhető egy további plusz kijelző is, ami az alapkészülék oldalán elhelyezett csatlakozóval üzemel. A plusz kijelző alkalmazásával a sofőr is ellenőrizheti az adatokat, oly módon, hogy a kijelzőt pl. az óracsoport közelébe helyezzük el. Így a sofőr fokozott tempónál is a látómezőben találja az információt.
Minden újonnan megvásárolt készülékhez 1 év garancia és folyamatos szervizháttér párosul.
A készülékkel mérhető és megjeleníthető adatok:
- Távolságmérés (RÉSZTÁV) méteres (vagy cm-es) pontossággal megállítható funkcióval
- Sebesség mérés (AKTUÁLIS SEBESSÉG) Km/óra
- Idő visszaszámláló funkció (STOPPER) beállítható értékről visszaszámláltatható és megállítható.
- Etapidő, vagy speciálidő mérő stopper funkció (RÉSZIDŐ) másodperc alapú méréssel, megállítható és nullázható funkcióval.
- Futamidő (ÖSSZIDŐ) mérése külön zónában.
A nyomógombok:
- Nyomógomb „PGM”
- Nyomógomb „DOWN”
- Nyomógomb „UP”
4- Nyomógomb „ENTER”
Funkciója: Mérés szüneteltetése és újraindítása, beállítás nyugtázása
- Nyomógomb „CLEAR”
A készülék beüzemelése:
Bekapcsolás- A készülék előlapján az „ENTER” és az „UP” gombok egyidejű lenyomásával indítható az eszköz. A kijelzőn ekkor egy időmérő funkció kerül megjelenítésre. Ebből a funkcióból a „PGM” gomb megnyomásával léphetünk át a méterszámláló üzemmódba.
Kalibrálás- A készülék kétféle kalibrálási lehetőséggel is beállítható, aszerint, hogy melyik megoldás a kézenfekvőbb. Bármelyik módszer alkalmazása felülírja az előző beállítási értéket.
- Manuális kalibráció: A készülék „ PGM” gombját megnyomva megjelenik egy „L” betű és mellette valamilyen 3 számjegyből álló érték. Ez a három számjegy azt fejezi ki, hogy a készülék jeladójától érkező két jelimpulzus között a jármű hány centimétert haladt előre. Ilyenkor nincs más dolgunk, minthogy az előregurított jármű két jeladó impulzusa között megtett útját lemérjük egy mérőszalaggal és ezt a készülék „UP” vagy „DOWN” gombjaival beállítsuk az „L” értékének. Ezzel a módszerrel egy garázsban is elvégezhetjük a beállítást mindenféle speciális segédeszköz nélkül.
- Automata kalibráció Etalon kilométer alapján: Ezt a műveletet akkor tudjuk elvégezni, ha rendelkezésünkre áll egy 1000 méteres előre kijelölt útszakasz. Elsőként a járművünkkel a szakasz kezdőpontjára állunk és ezután a készülékünk „PGM” gombját addig tartjuk nyomva, míg a kijelzőn a „F000” felirat meg nem jelenik. Ekkor a járművel elindulunk az 1 kilométeres távon egészen a végpontjáig haladva. Közben a műszer szorgalmasan számolja a beérkező jelimpulzusokat. A táv végénél megállva nincs más dolgunk, mint a készüléken található „CLEAR” (nullázó) gombot megnyomni és a műszer automatikusan kiszámolja és beállítja az új kalibrációs értéket, amit kis ideig meg is jelenít a kijelzőn „Lxxx” paraméter formájában. Majd visszaáll a mérési üzemmódba. A szakaszon visszafelé haladva már ellenőrizhetjük is a beállítás pontosságát.
A két beállítási üzemmód valamelyikének elvégzése után a készülék már üzemkész állapotban van.
- A távolságmérés közben szükségünk lehet arra, hogy megállítsuk a szakasz mérését pl. a jármű elakadása miatti kerékkipörgéskor. Ilyenkor lehetőség van a mérés szüneteltetésére olyan módon, hogy az előlap „ENTER” gombját egyszer megnyomjuk. Ekkor a kijelző villogni kezd és a beérkező jelekről nem vesz tudomást, így nem is számol tovább. A mérés folytatását egy újabb „ENTER” gomb lenyomásával aktiváljuk, ekkor a kijelző villogása megszűnik.
- A készülék két zónás időmérővel is rendelkezik, amelyek másodperc alapon számlálják az eltelt időt, egymástól függetlenül.
- Az első időmérő zónát a „UP” gomb egyszeri lenyomásával érjük el. Ez a „Futamidő” mérő funkció, amely a bekapcsolás utáni első „ENTER” gomb lenyomásától számol a kikapcsolásig. A „ENTER” gomb ismételt lenyomásával megállítható a mérés, de nem nullázható.
- A második időmérő zónát a készülék „UP” gombjának kétszeri megnyomásával érjük el. Ez a funkció is ugyanúgy működik, mint az előző, de menetközben bármikor nullázható az „CLEAR” gombbal és megállítható az „ENTER” gombbal. Így ez a menü alkalmas ETAP idő, vagy SPECIÁL idő ellenőrzésére is.
- Az időzítő funciót a készülék”DOWN” gombjának egyszeri megnyomásával érhetjük el. Ennél a menüpontnál lehetőség van az idő visszaszámoltatásra egy általunk előre beállított értékről. Célja egy meghatározott időkeret lejártának a figyelemmel kísérése pl. SPECIÁL idő, TRIAL időmérés. A funkció aktiválásával a készülék folyamatosan az előre beállított értékről számol visszafelé nulláig, majd azt újra kezdi. Az újrakezdést mi is bármikor elindíthatjuk a „CLEAR” gomb megnyomásával. Az időkeret beállítását a „PGM” és a „ENTER” gombok egyidejű megnyomásával kezdjük. (Ha elsőre nem sikerült a kellő összhangban megnyomni, akkor próbáljuk újra). Ekkor a kijelzőn a „PE.xx” jelenlegi beállított érték jelenik meg, amit az „UP” és „DOWN” gombokkal tetszőlegesen változtathatunk. A beállított értéket a „CLEAR” gombbal rögzítjük.
- A sebességmérő funkció is hasznos része lehet fedélzeti eszközünknek, mivel sok esetben a gyári „km órák„ nagymértékű eltérést mutatnak a megváltoztatott áttétel, vagy gumiméret miatt. A menüből elérhető sebességmérő mindig pontos értéket mutat, mivel az szorosan illeszkedik a kalibrációs beállításokhoz. Ennek a funkciónak az elérése a „DOWN” nyomógomb kétszeri megnyomásával lehetséges. Ekkor a kijelzőn a „P_xx” érték olvasható, amit a készülék 1.5 másodpercenként frissít.
- Az eddig leírt menüpontok a készülék alapállapotából érhetőek el, ami azt jelenti, hogy a készülék kijelzőjén 3 db nulla, vagy valamely méterben mért távolság érték látható. (Alapállásnak a méterszámláló funkció mérésértékének kijelzését tekintjük). Más esetekben a gombok többféle funkciója más menüpontba lépést eredményezhet!
- Ha a készülék programozásába végleg belezavarodtunk, akkor legcélszerűbb egy rövid időre feszültség mentesíteni a készüléket és újra bekapcsolva azt elölről kezdeni a műveletet.
- A méterszámláló funkció működése alatt az összes többi menüpont is számol a háttérben, befolyásolni a mérésüket viszont csak a menüben rálépve lehet (újraindítás, nullázás, megállítás,beállítás).
- A készülék kikapcsolása az „ENTER” és a „DOWN” gombok egyidejű lenyomásával lehetséges.
- A készülékhez kivezetései között lehetőség van külső nullázó (CLEAR) gomb csatlakoztatására is. Ezt a kábelt a készülék számozott kábelvégeinél a 4-es és 2-es kábelekre kötjük és záró impulzusra történik az érték törlése(nullázás).
A készülékhez többféle jeladó típus illeszthető, attól függően, hogy milyen lehetőség kínálkozik a jármű által megtett út mérésére. Legegyszerűbb megoldás a mai modern járműveknél (2000 után jellemzően az összes típusnál) meglévő gyári elektromos kilométeróra jeladóról levett jelimpulzusok felhasználása. A régebbi terepjáró járműveknél ez a lehetőség csak egyes típusoknál használható, ezek közül állítottunk össze egy általunk is ismert listát:
Land Rover Discovery II:
Nissan Terrano II.
Nissan Patrol GR.
Toyota Landcruiser 98-
Suzuki Jimny
Suzuki Grand Vitara
Jeep Grand Cherokee
Mitsubishi Pajero 98-
Ha a járművön a hagyományos kilométer spirál található, ez esetben lehetőség van a kilométer órába építeni egy jeladót, vagy a spirál meghajtás közé beszerelni azt.
Ha nincs ilyen lehetőség, akkor a hajtáslánc valamely forgó alkatrészéről kell levennünk a forgásjeleket, amely lehet például egy kardántengely csavar, vagy féltengely csavar, fékdob, féktárcsa perem beköszörülése, váltókihajtásra hegesztett fémbütyök stb. Ezek alkalmazása eseti megoldásként alkalmazandó, hisz sok sportjármű amúgy is alapos átépítésen esett át, így a lehetőségek is eszerint változnak.
A forgás jeladó felszerelésének alapelvei közé tartozik, hogy úgy kell elhelyezni, hogy az a legkevésbé sérülhessen, még extrém körülmények között is. Kerülni kell az olyan tengelyre szerelést, ahol már jelentős kopásból adódó ütés, lógás tapasztalható. Mellőzzük az olyan kardántengelyvéghez szerelést, ahol a tengely hosszirányban elmozdulhat egy csúszkán (bordán). A jeladó (szenzor) viszonylag sérülékeny alkatrész, így kerülni kell a mechanikai igénybevételnek kitett felszerelési pontokat, vagy védeni kell azoktól (haspáncél).
A jeladó típusa szerint beállított légrésnek a használat közben nem lehet jelentős ingadozása, mert az a mérés pontosságát jelentősen befolyásolja. Nem szabad a jeladót a terepváltó előtti közkardánra szerelni, mivel az a módosítható áttételi arány miatt pontatlan lehet.
TÁVOLSÁGMÉRŐ BEKÖTÉS , GYORSPROGRAMOZÁS
Bekötés Számozott 7 eres vezeték esetén
+12 V 1
TEST 2 és a zöld-sárga
+12V kimenet a JELADÓNAK 3
TÖRLÉS (nullázás) 4
JEL BE 5
A különböző jeladókkal az alábbi módon lehet bekötni a számlálót:
Programozás : „PGM” gombot megnyomni – A kijelzőn L XXX jelenik meg .
A fel ill a le gombokkal beállítjuk az egy fordulat (egy impulzus) alatt megtett távolságot cm-ben , maj az „ENTER” gombbal elfogadtatjuk.
Ezután a kijelzőn a P-XX jelenik meg , ami a stopper funkció beállítható perc értékét mutatja . Ez szintén az „UP” és „DOWN” gombokkal módosítható ,
1 perces alapon .
1000 méteren felvett mérés :
A „PGM” gombot megnyomni , és nyomva tartani .
A kijelzőn ugyanúgy az L XXX jelenik meg . , majd egy villanás után a kijelző F 000 értéket mutat .
Ekkor lehet elindulni az adott 1000 méteres távon .
A kijelzőn folyamatosan a bejövő impulzusszám jelenik meg , de a felső két érték hexadecimális formában . ( Pl : 2A33 )
Amikor elértük a táv végét , meg kell nyomni a törlés („CLEAR”) gombot.
Ekkor a készülék kiszámolja az impulzus / cm értéket , ezt kijelzi kb 20 mp-ig , és visszaáll a normál mérés üzemmódra .
A bejövő jelek hatására azonnal indul a mérés .
Ha meg kell állítani , az „ENTER” gombot megnyomjuk , ekkor a számolás leáll és a kijelző az aktuális értéken villog. Ujbóli indítás szintén az „ENTER” gombbal történik , ekkor folytatja a számolást.
A törlés bemeneten test impulzussal töröljük a mért értéket .
Időmérés :
Az „UP” gombbal váltjuk az időmérő funkciót , ami egy teljes időt számol 1 mp alapon
Ujbóli „UP” gomb a nullázható részidőre vált .
A nullázást a reset gombbal végezzük és az időmérés is leállítható az „ENTER” gombbal .
A „DOWN” gombbal a stopper üzemmódba kapcsolunk, ami a beállított értékről számol visszafelé 1 mp alapon . Ez szintén megállítható és újraindítható .
A stopper és az időmérés programból a „PGM” gombbal lépünk vissza , A részidőnél először vissza kell lépni a teljes időre , majd onnan vissza a távolságmérésre .
A részidő , és a stopper is csak akkor nullázódik , ha a kijelző azt mutatja , a számlálás az időmérés alatt is folyamatos , ill. fordítva is, a távolságmérés alatt is megy az időmérés .
Az időmérés csak elindulás után egy „ENTER” gomb nyomás után kezdődik .
A doboz tömítése IP 55 , freccsenő víz ellen és por ellen védett.
A készülék a beállított értékeket eltárolja.
Reméljük ezzel az útmutatóval mindenki ki tudja használni a megszerzett készülékét és sok eredményes túrát teljesít a segítségével.
A készülék technikai hátterének támogatója és folyamatos tesztelője a Veszprémi Off-road Club gárdája.